Prachtige natuur! - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu Prachtige natuur! - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu

Prachtige natuur!

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

17 Juli 2018 | Noorwegen, Stryn

Prachtige natuur!
Er zijn alweer een aantal prachtige dagen voorbij. De laatste dag in Leira hebben we een wandeling gemaakt. Het was een pittige wandeling maar eenmaal boven gekomen werden we beloond met een prachtig uitzicht. Het was mooi weer dus we konden ver kijken. Boven hebben we het logboek getekend, endaarna moesten we dezelfde weg weer terug lopen.
Dit was onze laatste dag in Leira, de volgende dag reden we verder richting het noordwesten van Noorwegen.
We reden 4 uur en kwamen toen aan bij een super mooie camping. We mochten zelf onze plek uitzoeken. We kozen een mooie plek aan het water met een fantastisch uitzicht op het meer en de bergen. Terwijl de kinderen heerlijk bij het water aan het spelen waren hebben wij de tent opgezet. En we worden er steeds handiger in.
Het dorpje waar we zaten heette Stryn. Vanaf hier kan je goed de gletsjers bezoeken. We deden wat navraag bij de receptie over de gletsjers. Helaas word het steeds moeilijker om bij de gletsjers te komen. De laatste paar jaren zijn de gletsjers steeds verder teruggetrokken en moet je soms uren wandelen om erbij in de buurt te komen. Een wandeling op de gletsjer was helaas niet haalbaar.
Maar de volgende dag besloten we wel een wandeling ge maken naar de Haugabreen gletsjer. De autorit naar het beginpunt van de wandeling was erg mooi. Het laatste stukje was een tolweg.
Ook hier had het net als op veel meer plekken in Noorwegen al heel lang niet geregend en dat was goed te merken aan het steile zandpad met grind wat we omhoog moesten rijden. Twee keer konden we geen grip krijgen op de weg en kwamen we niet omhoog.
Na even puzzelen lukte het om boven te komen en konden eraan de wandeling beginnen.
De wandeling begon makkelijk maar op een gegeven moment moesten we steil omhoog via grote rotsblokken met diepe spleten ertussen. Ook moesten we verschillende riviertjes oversteken waarvan er 1 best gevaarlijk was. Na 2 km alleen maar te hebben geklommen was het einde in zicht. We kwamen mensen tegen die ons vertelde dat we er bijna waren. Dus nog even doorzetten!
We hadden het gehaald en het was zeker de moeite waard.
Voor ons lag een grote gletsjer.
Er liepen diepe kloven door de gletsjer waar je mooi het blauwe ijs kon zien.
Ook lag er aan de onderkant een blauwe ijsgrot waaruit het smeltwater stroomde.
Via een grote waterval die je eigenlijk de hele wandeling kan zien komt het smeltwater beneden uit in de vallei.
We genoten boven van het natuurgeweld en liepen daarna dezelfde weg terug. We waren allemaal moe toen we bij de auto terug waren maar we waren blij dat we het gehaald hadden.
De volgende dag reden we naar de westkaap.
Weer hadden we geluk met het weer.
De westkaap ligt op een berg en is het westelijkste puntje van Noorwegen. Vaak ligt deze plek in de wolken maar toen wij er waten konden we heel ver kijken.
Het was er mooi en ook erg koud. We maakten wat foto’s liepen een rondje en reden toen weer naar beneden.
We stopten even om op de kaart te kijken en werden toen aangesproken door een Noorse vrouw. Haar man was Nederlands en ze vroeg of we even een praatje met hem wilde maken.
Hij vertelde ons het één en ander over zijn huis en waar hij vandaan kwam. Het was leuk om met iemand uit Nederland te praten die hier in Noorwegen woont.
Die dag bezochten we nog een mooi strand en hebben we nog de kannensteinen bezocht.
De kannensteinen zijn rotsen die uitgeslepen zijn door de zee. ze hadden mooie vormen en de kinderen vonden het leuk om erop te klimmen.
We reden weer terug naar de camping.
De dagen op deze camping zaten er alweer op.
We moesten weer verder want voor de komende twee dagen hadden we een hut gereserveerd op het vogeleiland Runde.
Runde staat bekend om zijn papegaaienduikers. Dus met een beetje geluk gaan we deze prachtige vogels ook zien.

• 17 Juli 2018 - 20:46

Oma :

Deze keer kon ik het verslag wel via de mail openen. Wat zien jullie toch weer mooie dingen en prachtige natuur. Kijk uit naar de foto's. Ook wel fijn dat jullie beter weer hebben dan vorig jaar. Dikke kus van oma

• 17 Juli 2018 - 20:44

Patricia:

Hoi allemaal
    Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. De foto,s die ik af en toe
    Voorbij zie komen zijn echt heel mooi en idd prachtige natuur daar.
    Ja hoe vaker je de tent opzet des te handiger het gaat dat is wel fijn dan
    Staat hij nog vlugger op.
    En wat leuk dat je zelf een plekje mocht uitkiezen dan boffen jullie maar
    En dan lekker aan het water.

Groetjes van ons allemaal.