Weer een vinkje op onze Bucket list - Reisverslag uit Omišalj, Kroatië van Sylvia - WaarBenJij.nu Weer een vinkje op onze Bucket list - Reisverslag uit Omišalj, Kroatië van Sylvia - WaarBenJij.nu

Weer een vinkje op onze Bucket list

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

19 Juli 2019 | Kroatië, Omišalj

19-07-2019

Vandaag gaan we dan eindelijk de dolfijnentour maken.
We moeten nog wel even geduld hebben want we vertrekken pas om 17:00.
Dus in de ochtend hebben we eerst nog lekker gezwommen en gesnorkeld en sidney en Brenda hebben heerlijk met hun boot en luchtbed gespeeld.
Na het middageten reden we aan naar Rovinj.
Rovinj ligt aan de andere kant van Kroatië.
Wij zitten zelf op het eiland Krk. Dus eerst moeten we via een brug van het eiland af en dan nog naar de andere kant rijden. 1,5 uur in totaal maar goed je moet er iets voor over hebben.
De rit ernaartoe ging goed en we kwamen ruim optijd aan in de haven van Rovinj.
We parkeerde de auto en gingen op zoek naar de boot waarmee we de tour gingen maken.
We ontmoeten Karlo en Mirta twee hele aardige mensen. Zij was bioloog en hij had iets in het toerisme geleerd.
We mochten gelijk de boot op. Een hele mooie grote speedboot. We gingen voorop de boot zitten zodat we alles goed konden zien.
Karlo en mirta vertelde meteen vanalles over de dolfijnen en hoe we ze straks het beste konden zien en waar we op moesten letten. Ook tegen de kinderen waren ze heel aardig.
Toen iedereen aan boord was vertrokken we.
We waren nog geen vijf min onderweg of mirta zag de eerste dolfijnen al. Zo knap van haar zei wist precies waar ze op moest letten. Wij hadden ze nog niet eens gezien.
Ze zaten dicht bij de kust en er waren al veel boten die er ook op af kwamen.
Karlo wilde ons een mooie ervaring geven dus we gingen een heel stuk de open zee op. In volle vaart vaarde we weg.
Je moest je wel goed vasthouden. De kinderen vonden het geweldig.
Op een gegeven moment stopten we want Karlo had in de verte dolfijnen gezien. Wij zagen nog helemaal niks hahahaha.
We gingen weer verder richting de dolfijnen.
En opeens zaten we midden in een grote groep dolfijnen. Ze zwommen links en rechts en voor ons. Soms wat verder maar vaak ook dichtbij. En als we weer een stukje vaarde zwommen ze aan de voorkant met de boot mee. Echt super gaaf om te zien.
We hebben ongeveer een uur tussen de groep dolfijnen gelegen met de boot. We zagen jonge en oudere dolfijnen. Dolfijnen met littekens op de vinnen en soms wel vier of vijf dolfijnen die langs elkaar zwommen.
Op een gegeven moment sprong er 1 heel hoog de lucht in en die had ik mooi vast kunnen leggen op de camera. Super gaaf!!!
Ondertussen vertelde Karlo en Mirta heel veel info over de dolfijnen echt heel interresant.
Na bijna drie uur op zee te zijn geweest was het tijd om weer terug te gaan.
Wat was dit een gave ervaring!
Eigenlijk wilde we het nog wel een keer doen.
De enige plek die ze nog hadden was op zondagochtend om 10:00. Vanochtend hadden ze ook veel dolfijnen gezien en zelfs twee grote zeeschildpadden. We zouden het even overleggen en lieten het nog weten.
Maar eigenlijk waren we er al wel uit haha.
Voordat we terug reden aten we nog een heerlijk ijsje. Het was ondertussen al 21:00 en we moesten nog wel wat eten. Dus besloten we om langs de Mac te gaan waar we toch langskwamen op de terugweg.
En rond 22:45 waren we terug op de camping.
Die avond heb ik nog een mail gestuurd naar Karlo dat we heel graag nog een keer mee wilde met hun. En de volgende dag kreeg ik al een mail terug dat ze het heel leuk vonden als we nog eens kwamen. Dus zondagochtend zijn we er weer bij!
De volgende dag gingen we naar Baska. Dat is een stadje aan de andere kant van het eiland
Een mooie weg ernaartoe. We parkeerde de auto en liepen door het stadje. Heel veel leuke souvenirs winkeltjes. Maar nog geen mooie nieuwe tas gevonden. Hopelijk gaat het nog lukken. Het werd al weer snel warm.
We dronken nog even wat kouds op een terrasje aan de haven en liepen toen terug naar de auto.
Op de terugweg stopten we nog even bij Stara Baska. Een mooi stukje kust met verschillende strandjes waar je via een steil paadje naartoe kon lopen. We parkeerde de auto langs de weg ( dat zagen we iedereen doen terwijl er een bord stond hier niet parkeren ) pakte onze snorkel spullen en liepen naar beneden.
Een steil paadje over stenen op Waterschoentjes loopt niet heel fijn hahaha.
We zagen mooie vissen en het was mooi helder water.
Daarna reden we terug naar de camping.
Daar hebben we nog even gezwommen maar niet lang want er kwam een donkere lucht aan en het rommelde al in de verte. Dus besloten we maar om te gaan douchen en daarna lekker uit eten te gaan op de camping.
Er was die avond ook live muziek dus dat is altijd wel leuk. We hadden lekker gegeten en hebben na het eten nog een korte strandwandeling gemaakt. Daarna gingen we allemaal lekker naar bed.
Morgen blijven we lekker een dagje op de camping. Lekker zwemmen snorkelen en zonnen. Het gaat weer heet worden dus dat is dan het beste wat je kan doen.

• 20 Juli 2019 - 08:06

Oma :

Wat een gave ervaring en wie weet zondag ook nog wel een schildpad dan is het plaatje compleet. Is toch heel anders om ze in hun natuurlijke omgeving te zien. In curaçao zijn ze toch wel een beetje getraind om met mensen en kinderen te zwemmen en dit was puur natuur. Dorpjes kijken altijd leuk om te zien hoe de mensen wonen en leven. Maar jullie vermaken je heerlijk dat lees ik wel. Nog veel genieten zou ik zeggen liefs oma