Super camping op een droom plek - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu Super camping op een droom plek - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu

Super camping op een droom plek

Door: Sylvia.

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

28 Juli 2018 | Noorwegen, Skåbu

Vanuit Roros zijn we naar Skåbu gereden.
We kwamen mooi optijd aan op de camping. We mochten zelf weer een plek uitzoeken.
We zetten onze tent op aan het water, en hadden daar een mooi uitzicht.
De camping eigenaar was Nederlands. Een heel aardige man waar we de afgelopen dagen vaak een praatje mee hebben gemaakt.
De kinderen zaten al meteen in het water. Er was een steiger waar ze mooi vanaf konden springen, er zaten heel veel visjes in het meer, en met de stenen konden ze mooie dammen bouwen.
Na 1 middag op de camping wisten we al dat we hier eigenlijk wel langer als drie nachten wilde blijven. Het weer bleef tot en met vrijdag goed. Dus we besloten geen drie maar vijf nachten hier te blijven.
We hebben leuke dingen gedaan on die paar dagen.
Zo zijn we naar de hoogste berg van Noorwegen gereden. Via een steil weggetje met haarspeldbochten kwamen we boven aan.
Het was er koud maar gelukkig hadden we onze jassen bij.
We zagen dat je er een wandeling in een ijsgrot Kon maken en dat leek ons wel wat. We kochten onze tickets en moesten nog een half uurtje wachten, dus snel nog even een boterham gegeten. Het pad naar de ijsgrot was ongeveer 1km.
Onderweg vertelde de gids vanalles over het landschap en de flora en fauna, heel interessant.
Eenmaal bij de ijsgrot aangekomen trokken we onze handschoenen aan en zette we onze mutsen op het was -2 in de grot dus lekker koud. Buiten was het 10 graden. Normaal gesproken is de temperatuur rond deze tijd van het jaar zo een 3 graden. Dit jaar is het heel vroeg heel warm geweest en daardoor is er ook veel meer sneeuw gesmolten als normaal.
Normaal gesproken begint het in augustus even te dooien en dit jaar is dat al in mei begonnen. Ook de twee gletsjers die er liggen hebben daar veel last van. Tijdens de uitleg van de gids hoorde we ook opeen een hoop lawaai. Dat kwam van de gletsjer af waar op dat moment een stuk afbrak. De grot was mooi van binnen. Heel apart om in een ijsgrot te lopen.
Na de ijsgrot zijn we nog naar een gletsjer gelopen waar je continu stenen naar beneden zag vallen.
Rond 17:30 reden we pas terug naar de camping en dat was nog ruim 2 uur rijden.
Ook zijn we vanuit skåbu naar een elanden boerderij geweest.
Dit was ook super leuk. Het is eigenlijk gewoon een heel grote kinderboerderij met allerlei dieren. Paarden , varkens , schapen , geiten en nog veel meer. En natuurlijk hadden ze hier ook elanden.
Wat mooi om die beesten van zo dichtbij te zien. En wat zijn ze groot.
Ze hadden ook een elanden kalf. Deze was gewend aan mensen en de kinderen konden haar ook aaien. Heel erg leuk.
De vrouw die op de boerderij woonde was heel aardig en vertelde vanalles over de elanden.
Ze had ook drie witte herders en Sidney en Brenda konden er geen genoeg van krijgen om met die lieve honden te spelen en te knuffelen.
De paardjes die er stonden kon je borstelen en later op de dag heeft Brenda nog een rondje gereden op 1van de pony’s.
We aten nog een heerlijke Noorse wafel met jam en nadat de kinderen uit waren geknuffeld en alle dieren hadden gezien reden we weer terug. Een erg leuke dag.
Omdat het zo een mooi weer was hebben we deze dagen ook veel op de camping doorgebracht. De kids heerlijk in het water gespeeld visjes gevangen en we hebben ook nog een keer een roeibootje gehuurd. Heerlijke dagen waarin we lekker gerelaxed hebben. We vonden het jammer dat we na 5 nachten weer verder moesten maar hebben echt genoten van deze camping.
Onze volgende stop is eidfjord. Om hier te komen. Hebben we alleen 1 overnachting in een hutje geboekt ter overbrugging van de afstand.

• 29 Juli 2018 - 06:42

Patricia:

Wat een super leuke en mooie foto,s weer elk verhaal wat je schrijft
    Hebben jullie weer mooie dingen gezien en avonturen mee gemaakt
    Heel leuk om te lezen. Die ijsgrot kunnen we hier wel gebruiken in de hitte
    Haha. Jullie vakantie schiet al op nog een weekje maar in die week
    Maken jullie vast en zeker weer mooie avonturen mee.
    Liefs van ons allemaal.

• 29 Juli 2018 - 10:03

Oma:

Ha die vakantie gangers wat doen jullie toch leuke dingen. Die ijsgrot lijkt mij ook wel spectaculair daar had ik ook wel de afgelopen dagen in willen zitten want het was hier bloedheet. Fijn dat de kinderen daar heerlijk in het water konden spelen. Als hun plezier hebben is het altijd goed en konden jullie ook lekker een paar dagen heerlijk van de zon genieten. Vandaag echt aan de laatste week begonnen wat vliegt de tijd. Maar jullie hebben schitterende natuur gezien. Geniet er nog maar even van. Liefs en knuffels van oma