De kracht van de natuur - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu De kracht van de natuur - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu

De kracht van de natuur

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

01 Augustus 2018 | Noorwegen, Eidfjord

Om bij Eidfjord te komen hebben we tussendoor een overnachting in een cabin gehad.
Via een mooie weg kwamen we aan in utladalen.
We hadden een super gezellig hutje. Erg leuk ingericht met allemaal attributen van vroeger opmde deur hingen 4 hoefijzers dus dat vond Brenda natuurlijk geweldig.
We gingen optijd slapen zodat wel de volgende dag vroeg door konden rijden naar Eidfjord.
De volgende dag reden we vroeg aan. Via wegnummer 53, wat ook een erg mooie weg is kwamen we bij een uitzichtpunt waarbij we uitzicht hadden op de hoogste berg van Noorwegen.
Erg leuk om te zien want een paar dagen geleden waren we daar nog geweest. De gletsjer konden we mooi zien liggen.
Na een fotostop reden we verder en kwamen we aan op de camping bij Eidfjord.
Ook hier mochten we zelf onze plek uitzoeken.
Er stond heel veel wind en het zou die dag alleen maar slechter weer worden met regen en kans op onweer.
Met zijn vieren hadden we de tent zo opgezet.
We waren optijd klaar met alles voordat het begon te regenen en nog harder begon te waaien.
We hadden alle scheerlijnen goed vastgezet en gelukkig onze tent bleef goed staan. Een tent voor ons klapte in door de wind.
Die middag hebben we nog wat boodschappen gedaan en bezochten we het Hardangervidda Natursenter.
Een erg leuk museum wat een goed beeld gaf over het ontstaan van Noorwegen en van de flora en fauna ervan.
De kinderen vonden het ook heel interresant.
Het regende nog steeds toen we teruggingen. Dus voor het eerst hebben we savonds binnen in de tent gegeten.
Die nacht hadden we zware regenval gehad en erg veel wind.
Dus weinig geslapen maar we hadden weer een vol programma staan dus gewoon weer vroeg uit bed.
Als eerste hebben we de voringfossen waterval bezocht. Via een wandeling van ongeveer 3km ( waarvan natuurlijk weer veel klimwerk ) kwamen we via een hangbrug over het water aan bij de waterval.
De waterval is 182 m hoog en stroomt veder via de Måbødalen vallei. We konden er heel dichtbij komen.
En wat een kracht heeft het water. Super mooi.
Het was al best warm die dag dus een paar verfrissende spetters van de waterval was best lekker.
Eenmaal terug bij de auto hebben we eerst wat gegeten en daarna reden we naar de bovenkant van de waterval. Hier hebben ze een mooi uitzichtpunt gemaakt zodat je de waterval ook van bovenaf kunt zien.
Daarna reden we wegnummer 7 een stukje door. We reden door het hardangervidda national park. We zagen in de verte nog een erg grote gletsjer liggen. En op de terug weg stopten we nog bij een heel grote dam.
We wilde nog even wat te eten halen voor de avond maar hadden er niet aan gedacht dat de winkel al dicht was want het was zondag. Dus de kinderen hadden geluk want de Mix zat ook in het stadje dus het werd een broodje hamburger met frietjes.
De volgende dag hadden we de 4 watervallen wandeling gepland staan. Het was ongeveer drie kwartier rijden naar het startpunt.
We hadden geen idee hoelang de wandeling was maar je zou het in 5 tot 6 uur moeten kunnen lopen. Dus alles mee in de rugzak en vol goede moed begonnen we aan de wandeling.
De eerste wandeling was goed te doen. Via een grindpad liepen we langzaam omhoog en kwamen we al snel aan bij de eerste waterval. Het pad naar de tweede waterval was al een stuk steiler. Via een smal pad met stenen klommen we omhoog. Het werd steeds maar steiler en we hadden op een gegeven moment wel zoiets van pfff als dit zo tot waterval 4 doorgaat is het niet te doen.
Maar we waren allemaal nieuwschierig hoe de watervallen eruit zagen dus na een eetpauze begonnen we weer aan de klim.
We kwamen aan bij de tweede waterval. Deze was mooier als de eerste. Veel mensen keerde om maar wij wilde het toch nog een stukje proberen. Het werd steeds moeilijker en zwaarder maar we konden waterval nummer drie al horen en dan wil je toch wel weer verder. De derde waterval was nog mooier als de eerste twee dus dat maakt de klim dan toch wel weer een beetje goed en geeft het je toch wel weer een boost om door te gaan naar de vierde. De vierde waterval was niet heel ver meer maar wel weer steil omhoog. Eenmaal boven waren we best moe. We konden de vierde waterval al goed zien. De kinderen wilde niet dichter naar de waterval toe. Wij zijn nog den klein stukje verder gelopen en de kinderen hebben even gewacht op een veilige plek waar we e al die tijd konden zien.
De weg terug ging wel sneller maar de laatste km waren zwaar.
In totaal hebben we die dag ruim 16 km gelopen
Een hele prestatie van de kinderen vooral ook omdat het merendeels steil omhoog ging.
Die avond hebben we nog veel spullen ingepakt omdat we de dag erna vroeg aan wilde rijden naar onze laatste bestemming.
Rjukan. Hier hebben we een huisje geboekt.
Vorig jaar hadden we hier ook een huisje en dat vonden we zo leuk dat we dat deze keer ook weer wilde.

• 02 Augustus 2018 - 07:05

Patricia:

En weer zo,n mooi avontuur en knap van jullie hoor zo naar die watervallen te lopen terwijl er veel mensen terug gingen.
    De foto,s zijn ook weer heel mooi . Vakantie zit er bijna op en wat hebben jullie veel gezien zeg zo aan de verhalen te lezen en aan de foto, s te zien.
    Volgens mij een super geslaagde vakantie geweest.
    Top

• 02 Augustus 2018 - 17:44

Oma:

Het zijn stuk voor stuk mooie tochten die jullie maken. En weer prachtige natuur gezien. De kinderen zijn ondertussen berggeiten geworden als ik zie hoe ze naar boven klimmen. Nu de laatste avond maar ik weet zeker deze reis vergeten jullie nooit meer. Liefs oma