Luxe, klimmen en opnieuw prachtige natuur. - Reisverslag uit Rjukan, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu Luxe, klimmen en opnieuw prachtige natuur. - Reisverslag uit Rjukan, Noorwegen van Sylvia - WaarBenJij.nu

Luxe, klimmen en opnieuw prachtige natuur.

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

02 Augustus 2018 | Noorwegen, Rjukan

Om 09:00 zaten we in de auto opweg naar Rjukan.
We waren blij dat we al veel spullen de avond ervoor hadden ingepakt. Het begon die ochtend al snel te regenen. Gelukkig de tent en de rest van de spullen droog in kunnen pakken.
We reden om het hardangervidda park richting Rjukan.
Een mooie weg waar we ook nog langs een mooie waterval reden.
Helaas heeft het bijna de hele weg geregend dus hebben we onderweg geen foto's kunnen maken.
Rond 14:30 kwamen we aan bij het park waar de huisjes stonden.
We haalde onze sluitel op en reden naar het huisje. Het eerste huisje wat we aangeboden kregen vonden we niet echt mooi. Vorig jaar hadden we een heel groot huis met sauna en alles erop en eraan. Dus ik heb meteen gebeld en alles uitgelegd. Binnen 5 min belde ze terug en had ze een nieuw huisje voor ons.
We haalde de sleutel op en reden naar het nieuwe huisje.
Dit huis was echt super mooi.
Helemaal nieuw want we hebben ze deze huisjes vorig jaar zien bouwen.
Het huisje heeft meerdere slaapkamers een super grote woonkamer met openhaard en mooie badkamer met een sauna.
Dit was echt even luxe na 3,5 week kamperen.
We haalde onze spullen uit de auto en na de boodschappen doen hebben we eerst allemaal even gedoucht. Heerlijk een goede warme douche. Even al het vuil eraf.
We waren ook meteen even langs het VVV kantoor geweest en hebben daar een hoop folders meegenomen om te kijken wat we de komende dagen hier gaan doen.
Savonds hebben we de folders op de mooie grote tafel gelegd en hebben we met zijn alle gekeken wat we gingen doen.
De kinderen hadden al snel een klimpark gezien. Het klimpark lag bovenaan bij de krossobanen. Dit is een kabelbaan die je naar 900 m hoogte brengt.
Dus de volgende dag gingen we eerst met de kabelbaan omhoog en liepen we naar het klimpark toe.
Het park was toevallig die dag voor het eerst geopend.
Dick is met de kinderen mee gegaan. Ik heb gezorgd voor leuke foto's hahahah.
Eerst een uitleg hoe het klimtuig aan moest en daarna een uitleg hoe je alle haken enzo moest gebruiken.
Na de uitleg moest je eerst een oefen parcours doen en moest je laten zien dat je alles begrepen had, daarna kon je pas aan de echte parcoursen beginnen. Je had een groen, blauw en rood parcours alleen de rode moest je 1.40m voor zijn.
De kinderen hadden het al snel onder de knie.
Ze hebben het groene en het blauwe parcours gedaan. Super kano van ze want er zaten erg moeilijk stukken bij.
Al met al hebben ze toch bijna de hele dag geklommen.
Na het klimmen zijn we nog naar het hardangervidda Natursenter gereden. Hier zijn we vorig jaar ook geweest en ze hebben daar heerlijke Noorse wafels en een mooi uitzichtpunt.
We hebben daar vorig jaar ook een heel mooi rendiervel gekocht dus daar wilde we ook nog even naar kijken.
Helaas waren alle huiden op maar we wisten nog wel een winkeltje langs de weg die ook heel mooie huiden had.
Dus na de wafel en het drinken besloten we om daarheen te rijden. Het was nog wel even een stukje rijden maar de omgeving is hier zo mooi dat dat geen straf is.
We hebben een heel mooi rendiervel gekocht en op de terugweg hebben we nog geprobeerd om elanden te spotten. We wisten een weg waar ze veel zouden moeten zitten. Helaas is dit niet gelukt.
Op de terugweg naar huis zagen we een bordje met haukeli husky staan. Even snel op internet gekeken en daar maakte ze dus husky tochten ook in de zomer als het niet te warm is.
In de zomer gebruiken ze een slee op wielen.
We besloten een kijkje te gaan nemen.
Er kwam al snel een meneer naar ons toe toen we zijn erf op reden. Hij legde uit dat het te warm was voor de honden om te rennen. Heel begrijpelijk. Hij nodigde ons uit om een kijkje te nemen bij zijn husky's. Dat vonden we natuurlijk wel heel leuk.
Hij had er echt heel veel. De teefjes en reutjes zaten apart en bij de teefjes mochten we naar binnen. Hij vertelde vanalles over zijn honden. In de winter maakt hij veel tochten en heeft hij soms wel 14 honden voor de slee staan. Meestal worden er 6 gebruikt.
Brenda vond het helemaal geweldig zo tussen al die honden.
Na een tijdje besloten we om verder te rijden. Het werd al laat en we moesten nog ruim een uur rijden.
We waren bijna bij het huisje toen we opeens een veelvraat over de weg heen zagen lopen. Best grote beesten.
Rond 23:15 waren we pas terug bij het huisje.
Een beetje laat maar we hebben wel weer een mooie dag gehad.
De volgende dag maakte we een mooie wandeling naar de hulderhola Cave.
Een grot met meerdere verhalen.
1 verhaal is dat er ooit een hond achter een konijn aan de grot is ingerend en dat de hond er 10 km verderop pas weer uitkwam.
In de beschrijving staat dat de grot maar 15m diep is en dat je wel een kleine kamer hebt in de grot.
De wandeling ernaartoe was goed te doen. Alleen de laatste 150m naar de grot was steil omhoog. En deze keer was het echt heel steil omhoog. Je kon er ook alleen maar komen door je aan een touw omhoog te trekken.
Eenmaal boven aten we eerst wat en daarna gingen we eens kijken of we verder de grot in konden. We zetten de hoofdlampjes op en gingen de grot in. Maar al snel konden we niet verder. Er was idd een kleine kamer maar verder zagen we geen enkele andere doorgang.
Dus of het verhaal van de hond helemaal waar is.........
We klommen weer naar beneden en dit was best eng. Stukje voor stukje klommen we langs het touw naar beneden.
Gelukkig kwamen we allemaal veilig beneden.
Onderweg naar de auto kwamen we ook nog twee grote roofvogels tegen. We liepen een stuk van het pad af om er dichterbij te kunnen komen. We hebben ze op de foto kunnen zetten dus nog even opzoeken wat het was. Waarschijnlijk iets van een steenarend of een grootklauw buizerd.
Op de terugweg naar huis hebben we nog wat boodschappen gehaald. Friet kruiden ingeslagen voor in Nederland want die is hier echt super lekker en nog een paar andere dingen.
De kinderen en Dick wilde thuis nog even in de sauna en ik heb nog even heerlijk in het zonnetje gezeten.
Het was weer een mooie dag.
Morgen moeten we helaas het mooie Noorwegen weer verlaten.
Na een rondreis van een maand stappen we morgenmiddag in Oslo op de boot terug naar Kiel.
Maar wat hebben we een mooie dingen gezien en wat hebben we een geluk gehad met het weer.
De vakantie is nog niet helemaal Voorbij want de de tijd op de boot is altijd zo leuk. Het is net een minicruise.
Nu snel ons bedje in want we moeten optijd aanrijden naar Oslo.

• 03 Augustus 2018 - 11:03

Oma:

Leuk hoor die legendes maar of ze kloppen kom je nooit te weten. Die verhalen zijn meestal al heel erg oud en iedere keer aan de volgende generaties doorgegeven. Waren dus vermoeiende dagen maar met mooie dingen. Nu zitten jullie op de boot terug naar de werkelijkheid. Maar ja aan alle mooie dingen komt een eind. Jullie kunnen gelukkig nog vaak alle mooie foto's kijken en komen de herinneringen vanzelf weer boven. Liefs oma en tot morgen